Rullestoltennisspiller

Mestring & Læring
RulleML2

På dette nivået har man forsøkt rullestoltennis og er interessert i å utvikle deg som rullestoltennis spiller. Rullestoltennis er en flott idrett som man kan drive sammen med andre idretter eller ha rullestoltennis som hovedidrett.

Innmelding i en klubb med tilbud om trening og veiledning er avgjørende. Skaff deg din egen racket og finn et tilbud hvor du kan starte innlæringen og videreutvikling av basisteknikken, samt lærer seg reglene og hvordan man beveger seg på banen. Turneringsspill kan komme på et senere tidspunkt. I klubb kan man låne rullestoler, men man kan ganske fort sette i gang prosessen med å søke og tilpasse din egen tennisrullestol.

I denne fasen vil man bruke tilpasset utstyr (baller, bane og racket), for å gjøre innlæringen så enkel som mulig. Baller som går langsommere og baner som en mindre vil gjøre at mestringen kommer raskere. Man bør trene 1 – 2 ganger i uken og hvor man får veiledning av trener for å trene inn riktig teknikk.  Det er viktig og i tillegg legge inn fysisk trening som et supplement til rullestoltennis treningen for å øke styrke og kondisjon men også forebygge skader. Klubbene arrangerer også treningssamlinger som arrangeres lokalt eller i regi av Norges Tennisforbund. Det er viktig med en følelse av mestring slik at man blir motivert til å nå et høyere nivå.

Spillerens oppgaver Mestring og Læring

  • Jobbe med alle ferdigheter, som er viktig for utvikling og glede
  • Utvikle forståelsen av konkurranse elementet i idretten
  • Bli mer ansvarlig for egen utvikling.
  • Delta aktivt i planlegging og målsetting sammen med trener og foreldre.
  • Være engasjert i trening og konkurranse.
  • Delta i andre idretter og aktiviteter, som gir nytte for personlig utvikling og tennisspillet .
  • Vær en god ambassadør for tennis
  • Jobbe aktivt med å holde seg i bevegelse hele tiden når man spiller

Trenerens oppgaver Mestring og Læring

  • Fokus på utviklingen av en individuell treningsplaner
  • Oppmuntre utøveren til å bli mer selvstendig
  • Oppmuntre utøveren til å ta mer ansvar
  • Prosessmålene er fortsatt i fokus i denne fasen
  • Utøveren må ha en langsiktig utviklingsplan
  • Utøverens langsiktige utvikling må fortsatt være i fokus, selv om turneringsreiser og kortsiktige resultatmål gjennomføres.
  • Trenerens rolle blir enda større ettersom han / hun tar på seg lederskapet i den overordnede planleggingen av en spillers utviklings
  • Den årlige konkurranseplanen bør ha en 3:1-vinn-tap-ratio. Evaluering av denne planen bør inkludere en kvartalsvis gjennomgang av utøverens vinn-tap-ratio
  • Planleggingen av konkurranse sesongen må ta hensyn til alder og nivå, slik at antall turneringer og nivå tilpasses den individuelle langsiktig utviklingsplan
  • Fysiske tester bør gjennomføres 2 ganger i året.
  • Passe på at man ikke spiller utøveren god men hele tiden gir han/hun utfordringer og ikke spiller ballen til vedkommende men tvinger spilleren hele tiden til å være i bevegelse

Forslag antall timer trening og kamper

Taktisk

  • Utvikle evnen til å spille prosent- tennis – spille riktig slag til riktig tid
  • Utvikle evnen til å gi motstanderen mindre tid ved  riktig posisjonering.
  • Utvikle et sikkert grunnlinjespill
  • Utvikle evnen til å slå noen vinnere
Mer info

Teknisk

De tekniske ferdighetene som spillerne må håndtere på dette nivået, må effektivt støtte de taktiske prioriteringene.

Mer info

Fysisk

Prioritet 1
Koordinasjonsferdigheter

Hurtighet og agility

Lære å ta avgjørelser med fokus på fysiske ferdigheter

Prioritet 2

Utholdenhet

Prioritet 3

Fleksibilitet

Styrke

Skadeforebygging

Mer info

Mentalt

  • Opprettholde entusiasme og glede både i trening og konkurranse
  • Utvikle mentale ferdigheter i konkurransesituasjoner.
  • Utvikle en “ingen unnskyldning stil»
  • Utvikle ferdighetene til å kontrollere tempoet i kampen med bruk av rutiner og ritualer
  • Utvikle evnen til å redusere spenningsnivået
  • Vise positivt kroppsspråk
Mer info