Dette er et kritisk utviklingsstadium for tennisspilleren, da det er her man legger grunnlaget for å lære å være en junior som liker konkurranseelementet i tennis. I tillegg kan dette stadiet avgjøre om en idrettsutøver har mulighet til å konkurrere på et høyt internasjonalt nivå i fremtiden. Dette er perioden hvor “du lager eller ødelegger en idrettsutøver” ved å gjøre de riktige tingene på rett tidspunkt for utøverens utvikling.
Generelle mål for denne utøvergruppen:
- Følg med på utøverens vekst gjennom hyppige målinger for å optimalisere utviklingen av fleksibilitet, hurtighet, styrke og utholdenhet
- Videreutvikle alle tennisferdighetene
- Gjøre dem mer ansvarlige og autonome
- Balansere økningen av tennistreningen med andre aktiviteter
- Mer opptatt av valg av tennisutstyr
- Fortsett å utvikle og forbedre tekniske ferdigheter på trening
- Videreutvikle taktiske ferdigheter som legger vekt på riktige valg i forskjellige spillesituasjon
- Lær å takle utfordringene i ulike treningssituasjoner
Spillerens oppgaver på Mestring & Læring nivået
- Jobbe med alle ferdigheter, som er viktig for utvikling og glede
- Utvikle forståelsen av konkurranse elementet i idretten
- Bli mer ansvarlig for egen utvikling.
- Delta aktivt i planlegging og målsetting sammen med trener og foreldre.
- Være engasjert i trening og konkurranse.
- Delta i andre idretter og aktiviteter, som gir nytte for personlig utvikling og tennisspillet .
- Vær en god ambassadør for tennis
Trenerens oppgaver på Mestring & Læring nivået
- Oppmuntre utøveren til å bli mer selvstendig og ta mer ansvar for egen utvikling
- Prosessmålene er fortsatt i fokus i denne fasen
- Treneren må påse at utøveren har en langsiktig utviklingsplan og individuell treningsplan
- Treneren må påse at hver spiller har en individuell målsetting med dokumentasjon og oppfølging av denne med bruk av video og spillerrapport i NTF Tech App
- Utøverens langsiktige utvikling må fortsatt være i fokus, selv om turneringsreiser og kortsiktige resultatmål gjennomføres.
- Trenerens rolle blir enda større ettersom han / hun tar på seg lederskapet i den overordnede planleggingen av en spillers utviklings
- Den årlige konkurranseplanen bør ha en 2:1-vinn-tap-ratio. Evaluering av denne planen må skje 2 ganger i året
- Planleggingen av konkurranse sesongen må ta hensyn til alder og nivå, slik at antall turneringer og nivå tilpasses den individuelle langsiktig utviklingsplan
- Fysiske tester bør gjennomføres 2 ganger i året.
NTF anbefaler at disse dokumentasjonsverktøyene brukes:
- NTF Technique App (for motivasjon og best læring)
- Spiller Rapport i NTF Technique App
- Spiller Selv-evaluering (to ganger i året)
- Trenings- og turneringsplan
Oppgave for foreldre til spillere på Mestring & Læring nivået
- Vær støttende gjennom denne fasen, slik at spilleren er motivert for trening og konkurranse.
- Lytt til utøveren for å sikre at trening og konkurranse er motiverende
- Diskuter utøverens mål og ambisjoner med spilleren selv, men innse at økt press fra foreldrene kan føre til redusert motivasjon hos utøver.
- Forstå den langsiktige utviklingsplanen
- Oppmuntre barn til å ta ansvaret for forberedelsene til trening og konkurranse.
- Styrke verdier som hardt arbeid, personlig utvikling, innsats og gode holdninger.
- Støtt utøverens beslutning om han / hun ønsker å bytte til mer mosjons preget tennis.
- Sørg for at skolearbeid går først, og at spilleren har et normalt ungdoms liv.
Antall timer trening og kamper på Mestring & Læring nivået
Taktisk
- Utvikle evnen til å spille prosent- tennis – spille riktig slag til riktig tid
- Utvikle evnen til å gi motstanderen mindre tid ved riktig posisjonering.
- Utvikle et sikkert grunnlinjespill
- Utvikle evnen til å slå noen vinnere
Teknisk
De tekniske ferdighetene som spillerne må håndtere på dette nivået, må effektivt støtte de taktiske prioriteringene.
Mer infoFysisk
Prioritet 1
Koordinasjonsferdigheter
Hurtighet og agility
Lære å ta avgjørelser med fokus på fysiske ferdigheter
Prioritet 2
Utholdenhet
Prioritet 3
Fleksibilitet
Styrke
Skadeforebygging
Mer infoMentalt
Opprettholde entusiasme og glede både i trening og konkurranse
Utvikle mentale ferdigheter i konkurransesituasjoner.
Utvikle en “ingen unnskyldning stil»
Utvikle ferdighetene til å kontrollere tempoet i kampen med bruk av rutiner og ritualer
Utvikle evnen til å redusere spenningsnivået
Vise positivt kroppsspråk
Mer info